<< Klikken om de inhoudsopgave te openen >> Navigatie: Relaties > Firmas |
Firma's worden ingevoerd via Relaties> Firmas.
Voor het aanmaken, wijzigen en verwijderen van firmas kunnen diverse rechten worden ingesteld.
Een nieuwe Firma toevoegen
Een nieuwe firma kan worden toegevoegd met behulp van CTRL+N.
Een Firma wijzigen
Na het selecteren van een firma in de lijst worden de tabbladen gevuld met de gegevens van de firma.
Een Firma verwijderen
Verwijderen van een firma kan door de betreffende firma te selecteren en CTRL+D te toetsen.
Een firma die ook debiteur of crediteur is kan alleen verwijderd worden indien er geen journaalposten, uren of facturen zijn geboekt.
Voor het opschonen van firmas kan ook de functie 'Opschonen relaties' gebruikt worden.
Een Firma zoeken en selecteren
Een firma zoeken kan op 2 manieren:
–Zoeken via de kolommen Zoeknaam en Code.
Klik met de linkermuisknop in de kolom Zoeknaam of Code en voer de eerste karakters in van de te zoeken firma. Mill7 zal in de lijst de firma selecteren die het dichtst bij het ingevoerde zoek criterium ligt.
–Zoeken op waarde van een veld.
Klik met de linkermuisknop op een veld en kies CTRL+F of klik met de rechter muisknop op een veld en kies <Zoeken>.
Er verschijnt een pop up scherm waarin een zoek criterium voor het geselecteerde veld kan worden ingegeven. Met de button <Zoeken> wordt een lijst van firmas opgebouwd die voldoen aan het ingevoerde zoek criterium. Met een dubbele klik van de linker muisknop op een firma (of een enkele klik en <OK>) wordt de firma geselecteerd in het Relatie scherm.
Kopiëren adresgegevens naar het klembord
Met behulp van CTRL+8 wordt het bezoekadres van de firma gekopieerd naar het klembord.
Met CTRL+9 wordt het postadres van de firma gekopieerd.
Bezoekadres opzoeken in Google Maps
In het rechtermuisknopmenu kan gekozen worden voor de functie 'Bezoekadres opzoeken in Google Maps'.
Door meer adresgegevens correct in te vullen vergroot u de kans dat het adres gevonden wordt.
Tabblad Basisgegevens
Naam
De naam van de Firma wordt ingevoerd zoals ze moet worden afgedrukt, bijvoorbeeld "Garagebedrijf Koster".
Zoeknaam
Bij Zoeknaam is het handiger om het zoek gedeelte voorop te zetten bijvoorbeeld "Koster, Garagebedrijf".
Code
De unieke Code wordt door het systeem aangemaakt volgens het bij Instellingen ingegeven masker.
In het scherm Instellingen tabblad Relaties kan met de optie 'Wijzigen relatiecode' worden aangegeven of de Code door de gebruiker mag worden ingegeven. In dat geval wordt de Code alleen door het systeem afgeleid als de gebruiker niets heeft ingevuld.
Soort
Bij Soort kan een zelf te onderhouden tabel worden gebuikt, met bijvoorbeeld waardes als "leverancier", "adviseur", etc.
De Soort code "SRV" is gereserveerd voor Service companies.
Indien het kruisvakje Relatiebeheer wordt aangezet kan voor deze firma in het tabblad Relatiebeheer aanvullende gegevens worden ingevoerd.
De optie kan alleen worden uitgezet door gebruikers met het relatie recht 'Deactieveer relatiebeheer client'.
Het uitzetten van de optie verwijdert geen gegevens in relatiebeheer. De gegevens kunnen niet meer op het scherm bekeken worden, maar worden nog wel op rapporten getoond.
Debiteur en crediteur
Met de radio buttons Debiteur en Crediteur kan van een firma een debiteur of crediteur worden gemaakt.
Als u voor de optie Debiteur of Crediteur kiest verschijnt er een popup scherm waarin u de benodigde basis informatie in kunt geven die nodig is voor het aanmaken van een Debiteur of Crediteur. De Debiteur/Crediteur krijgt dezelfde Code als de bijbehorende relatie. Debiteuren en crediteuren worden gebruikt in de modules boeken en uren en facturen.
Slotje
In de Trust-versie kunnen in de Service companies naam en adres informatie van Firmas en Personen worden versleuteld zodat alleen gebruikers met de juiste rechten kunnen zien wie de relatie is. Versleutelde velden kunnen niet in andere functies worden gebruikt, zoals oa. rapporten, mailing en telebanking.
Tabblad Adressen
In Mill7 kunnen per firma een Postadres, Bezoekadres en 'Overige adressen' worden ingevoerd.
Millogic adviseert om de codes in de landentabel te conformeren aan de tweeletterige ISO-3166-1-norm.
Extra adresregels
Het aantal adresregels kan met maximaal 3 worden uitgebreid. Het aantal in te geven adresregels is instelbaar via Instellingen> Relaties .
De regels kunnen worden voorzien van een eigen label via Instellingen> Basisgegevens.
Deze instellingen gelden voor alle Post- en Bezoek-adressen bij Firmas en Personen.
Straat/nr
Ook dit veld kan van een eigen label voorzien worden via Instellingen> Basisgegevens.
Vrije velden 1 tm 4
Op het tabblad Adresgegevens zijn 4 vrije velden opgenomen. Via Instellingen> Basisgegevens is het mogelijk om de vrije velden een andere naam te geven.
Postadres is bezoekadres
Als op het tabblad bezoekadres de optie 'Postadres is bezoekadres' is aangevinkt wordt het bezoekadres automatisch gevuld met het postadres.
Meer adressen kunnen via het tabblad 'Adres/Telefoon Overig' worden ingevoerd.
Door een dubbelklik met de linkermuisknop op een regel wordt een popup scherm getoond.
Met behulp van CTRL+N kan een nieuw adres worden aangemaakt. Met behulp van CTRL+D wordt een adres verwijderd.
Tabblad Relaties
In dit tabblad worden de relaties getoond tussen de geselecteerde firma en entiteiten in relatiebeheer.
Links op het scherm staan de relatiebeheer bestanden, door een bestand te selecteren worden rechts de entiteiten getoond waarmee de geselecteerde firma een relatie heeft.
Door 'Alle categorieën' te selecteren worden alle entiteiten getoond waarmee een relatie is met tussen haakjes het relatiebeheer bestand.
Door een dubbelklik met de linkermuisknop op een entiteit wordt het betreffende relatiebeheerscherm geopend.
Het plaatsen van een vinkje bij 'Toon alleen actieve relaties' zorgt ervoor dat relaties met een einddatum en relaties met vennootschappen die niet actief zijn uitgesloten worden van de selectie.
Met behulp van de knop <Print alle categoriën> worden de relaties getoond in een Excel sheet.
Tabblad Medewerkers
Op dit tabblad worden de personen weergegeven die bij de Firma werkzaam zijn.
Door een dubbelklik met de linkermuisknop op een Persoon wordt het scherm Personen geopend.
De koppeling werkgever / werknemer tussen personen en firma's wordt gelegd met behulp van het veld Werkgever op het tabblad Basisgegevens bij Personen.
Tabblad Mailing
Links op het scherm staan de mailingen. Rechts op het scherm staan de medewerkers.
Per mailing kan met een vinkje per medewerker worden aangegeven wie welke mailing ontvangt.
Mailingen worden gedefinieerd via menu Administratie> Relaties> Mailing.
Zowel bij firmas als personen kunnen acties, zoals bel afspraken en vergaderingen, worden geregistreerd.
Acties kunnen ook worden bijgehouden via menu Administratie> Relaties> Acties.
Op het linkerdeel van het scherm wordt een overzicht weergegeven van de acties.
Welke acties worden getoond hangt af van de selectie onderin het scherm
Alle acties tonen
Als deze optie uitstaat worden alleen nog lopende acties getoond. Staat deze optie aan dan worden ook acties die al voltooid zijn getoond.
Door allen
Als deze optie uit staat worden alleen acties met in de kolom 'Door' de actuele gebruiker.
Een actie kan worden toegevoegd door de cursor op een lege regel te positioneren of met CTRL+N.
De actie wordt automatisch gekoppeld aan de geselecteerde firma.
In de kolom Actie kan een naam worden toegekend aan de actie. In de overige kolommen kan met behulp van F4 een waarde worden geselecteerd.
In het rechterdeel worden de details weergegeven van een geselecteerde actie.
Met behulp van de knop <Details> verschijnt er een pop up scherm waarin het verloop van de actie per dag kan worden bijgehouden.
Met behulp van de documentknop kunnen documenten aan de actie worden gelinkt.