<< Klikken om de inhoudsopgave te openen >> Navigatie: »Geen hoofdstukken boven dit niveau« Relaties |
De module Relaties kan worden opgestart via menu Onderhoud> Relaties of met Ctrl+3 of door op de Relaties - knop te drukken.
Relaties zijn firma's of personen. Voor deze firma's en personen kunnen gegevens zoals bijvoorbeeld adressen en telefoonnummers worden opgeslagen. Debiteuren en crediteuren verwijzen naar relaties maar in deze bestanden worden geen adressen of telefoonnummers opgeslagen.
Debiteuren en crediteuren kunnen alleen worden aangemaakt nadat een firma of persoon is aangemaakt.
Afhankelijk van uw versie en modules worden diverse tabbladen getoond. In de Basis versie kunnen alleen firma's en geen (contact-) personen worden ingevoerd. De contactpersoon kan dan bij de rubriek 'Tav.' bij firma's worden ingevoerd.
Relaties zijn firma's of personen. In dit onderdeel kunnen alle relaties worden opgevoerd met adressen en telefoonnummers.
Daarnaast is het mogelijk aan te geven aan welke mailingen de relatie meedoet en kunnen acties, zoals afspraken, telefoontjes ed, worden geadministreerd.
Alle gegevens die van belang zijn voor debiteuren en crediteuren kunnen in dit onderdeel worden onderhouden.
Debiteuren en crediteuren zijn nodig om te kunnen boeken, urenschrijven en facturen.
Debiteuren en crediteuren hebben dezelfde code als de bijbehorende firma of persoon.
Hierdoor zijn alle gegevens van een relatie en de bijbehorende debiteur of crediteur gerelateerd.
In het onderdeel Relatiebeheer kan een maatwerk database worden onderhouden met 35 bestanden van gemiddeld 40 rubrieken.
De indeling van deze bestanden kan als maatwerk worden geleverd.
Voor de Trust-versie bestaat een standaard oplossing met een voor gedefinieerde database.
Voor relatiebeheer is bovendien een query tool ontwikkeld waarmee makkelijk overzichten op maat gemaakt kunnen worden.
Historie
Wanneer in de Instellingen> Relaties de optie 'Wijzigingen relatiebeheer loggen' aan staat, worden alle wijzigingen in Relatiebeheer, firma's, personen, debiteuren en crediteuren gelogd.
Door met de rechtermuisknop op een veld te klikken en te kiezen voor Historie verschijnt een pop up scherm met de logging van het betreffende veld.
De logging kan ook worden weergegeven met behulp van het rapport Relatiebeheer> Relatiebeheer mutaties.