ISI-formulier DNB

<< Klikken om de inhoudsopgave te openen >>

Navigatie:  Rapporten >

ISI-formulier DNB

De afkorting ISI staat voor Instelling Specifieke Informatie. DNB heeft voor de uitvoering van haar toezichtstaak informatie nodig van de trustkantoren over bijvoorbeeld het aantal en type doelvennootschappen en de aard van de dienstverlening door de trustkantoren. Deze informatie moet door middel van het ISI-formulier aan DNB worden gerapporteerd.

 
Alleen het laatste ISI-formulier wordt ondersteund.

Sinds versie 7.6J.1 is dit het ISI-formulier 2021 met peildatum 31-12-2020.

Zie Wat is er nieuw in het ISI-formulier.

 

Het ISI-formulier kan deels worden gevuld vanuit Mill7.
Om hiervan gebruik te maken moet de volgende regel worden opgenomen in het maatwerkmenu: ISI-formulier, maatwerk.exe /ISIFORM.

 

Heeft u vragen over de functie of wilt u ondersteuning bij het inrichten van de database neem dan contact op met onze helpdesk.

 

In dit hoofdstuk komen de volgende onderwerpen aan de orde

1.Toelichting vullen ISI formulier

2.Start scherm

3.Parameterbestand

4.ISI formulier per vraag

5.ISI gegevens in de Mill7 database

 

Toelichting vullen ISI-formulier

De functie vult het ISI-formulier met de gegevens uit de Mill7-database en opent het dan als tijdelijk bestand in Excel.
Dit bestand kan handmatig worden aangevuld, worden opgeslagen en later opnieuw gebruikt worden.

De velden in het formulier worden alleen gevuld of overschreven als de betreffende vraag wordt ondersteund.
Hierdoor is het mogelijk om het formulier in etappes te vullen.

 

De volgende vragen worden (nog) niet ondersteund. Deze kunnen handmatig worden ingevuld.

1.4.1 t/m 1.4.2

1.5.1 t/m 1.5.8

1.6.1 t/m 1.6.3

2.1.4.3, 2.1.4.7, 2.1.4.8 2e deel, 2.1.4.10 en 2.1.4.11

2.1.5.2 t/m 2.1.5.4

2.1.7.31 en 2.1.7.32

3.2.1

Deel 4 en deel 5.

 

Het formulier wordt gevuld vanuit de Mill7-relatiedatabase: Firmas, Personen en Relatiebeheer.
In deze documentatie worden de gegevens in relatiebeheer aangeduid met bijv. F111-36.
Dit is de notatie die gebruikt wordt om aan te gegeven welk bestand en veld bedoeld wordt.
In het voorbeeld F111-36 wordt bedoeld veld 36 in bestand 111.
Het standaard rapport Basisgegevens > Relatiebeheer rubrieken geeft een overzicht van alle bestanden en velden die beschikbaar zijn.

Welke bestanden en velden op de schermen gebruikt worden kan naar eigen voorkeur worden ingesteld met behulp van de beheermenu functies Relatiebeheerinstellingen bestanden en rubrieken.

 

Aan de slag met het ISI-formulier

1.Start het ISI-formulier

2.Bekijk per vraag

a.hoe deze wordt gevuld

b.controleer of de gegevens in de database overeenkomen met de selecties en voorwaarden die bij de vraag zijn aangegeven

c.pas indien nodig het parameter bestand aan

d.pas indien nodig de tabellen in de relatiebeheer database aan

e.pas indien nodig de gegevens in de relatiebeheer database aan

 

Algemeen

1.De status actief voor Doelvennootschappen wordt bepaald op basis van de instellingen bij Facturering> Overig.

2.Landencodes moeten ingevoerd zijn volgens de twee letterige ISO-3166-1-code.

3.Voor alle doelvennootschappen geldt dat de optie 'Relatiebeheer' op het scherm Firmas aan moet staan en het bestand F111-Algemeen gevuld moet zijn.

4.Voor het trustkantoor geldt dat

a.deze als service company aanwezig moet zijn in Firmas, herkenbaar aan Firmas.soort = SRV

b.de optie 'Relatiebeheer' op het scherm Firmas aan moet staan

c.het bestand F111-Algemeen gevuld moet zijn.

5.Een doelvennootschap behoort tot de op het start scherm geselecteerde trustkantoor als het veld F111-36 (Algemeen-service company) overeenkomt met de op het start scherm geselecteerde service company.

6.Voor elke vraag wordt het antwoord bepaald op basis van selectie criteria.
Voor sommige vragen geldt dat de selectie criteria naar eigen wens kunnen worden aangepast.
Dit kan dan met behulp van het parameterbestand.

 

Aan de slag met het ISI formulier

3.Start het ISI formulier

4.Bekijk per vraag

a.hoe deze wordt gevuld

b.controleer of de gegevens in de database overeenkomen met de selecties en voorwaarden die bij de vraag zijn aangegeven

c.pas indien nodig het parameter bestand aan

d.pas indien nodig de gegevens in de database aan

 

Start scherm ISI-formulier

Het ISI-formulier wordt gestart via de optie in het maatwerk menu.
Start het programma vanuit de hoofdadministratie in het correcte boekjaar.
Op het start scherm wordt gevraagd om enkele algemene gegevens met betrekking tot het trustkantoor waarvoor het ISI-formulier moet worden ingevuld.
Deze gegevens worden door Mill7 onthouden voor een volgende keer.

 

Velden op het startscherm:

ISI form

Selecteer het Excel-bestand dat als basis dient voor het invullen van de gegevens.

Dit kan

het door Mill7 meegeleverde ISI-formulier zijn: ISI_form_2020.xlsx in de Mill7-folder Reports.

het formulier dat van de website van de DNB is opgehaald

een eerder opgeslagen ISI-formulier zijn waarin al handmatige aanvullingen zijn opgeslagen.

 

LET OP

Bewaar een ingevuld ISI formulier dat later nogmaals gevuld moet worden niet in de Mill7 folder Reports.

 

Contactpersoon

Dit is de contactpersoon voor DNB.
Van deze persoon worden naam, functie, telefoonnummers en e-mailadres in het formulier geplaatst, zoals ingegeven in Mill7 in onderhoud personen.

 

Trustkantoor

Geef hier de firmacode van het trustkantoor waarvoor het formulier wordt opgesteld.
Deze firma moet een service company zijn, Soort = "SRV" hebben.

 

DNB-nummer

Voer hier het DNB van het trustkantoor in.

 

Hoofdkantoor

Geef hier, indien van toepassing, de firmacode van het hoofdkantoor van het trustkantoor.

 

<Start>

Hiermee wordt het formulier gevuld met gegevens uit de database en getoond in een Excel-bestand.

 

<Aanpassen parameterbestand>

Met deze knop kan het parameterbestand worden geopend en aangepast.
 

LET OP

Een aangepast parameterbestand moet met dezelfde naam als het origineel worden opgeslagen in de Mill7-folder Reports\Custom.

 

Parameterbestand

Voor een aantal vragen is het mogelijk om zelf aan te geven welke gegevens uit de Mill7-database moeten worden gebruikt.

Dit wordt vastgelegd in het parameterbestand.

Dit bestand, ISI_form_parameters_2020.xls, wordt standaard meegeleverd in de Mill7 folder Reports.

Via de knop <Aanpassen parameterbestand> op het startscherm kunnen de parameters worden aangepast.
 
Een aangepast parameterbestand moet onder dezelfde naam, ISI_form_parameters_2020.xls, worden opgeslagen in de Mill7 folder Reports\Custom.

In het parameterbestand mogen geen regels worden toegevoegd of verwijderd.

 

Er zijn 3 soorten parameters, herkenbaar aan de naam:

1.Eindigend op _FILE
Bij deze parameter kan in kolom C een Relatiebeheer bestand worden aangegeven.

2.Eindigend op _FIELD
Bij deze parameter kan in kolom C een Relatiebeheerveld worden aangegeven.
Dit moet dan een bestaand veld zijn dat voorkomt in het standaard bestand dat gebruikt wordt bij de vraag.
Indien er een voor dezelfde vraag een _FILE parameter aanwezig is moet het een bestaand veld zijn in het daar aangegeven bestand.

3.Eindigend op _LIST
In dit geval kan in de kolommen C en verder een tabelcode worden ingevoerd.
Deze code(s) moet voorkomen in de tabel die hoort bij het bestandsveld van de betreffende vraag.

 
Indeling parameterbestand

Kolom A

Hierin staat het nummer van de vraag op het ISI-formulier waar de parameter betrekking op heeft.

Deze kolom mag niet worden gewijzigd.

 

Kolom B

De parameter naam.

Deze kolom mag niet worden gewijzigd.

 

Kolom C en verder
Deze zijn gevuld afhankelijk van de soort parameter in kolom B.

Dit zijn de enige kolommen waarin wijzigingen mogen worden ingevoerd.

1.bij een parameter eindigend op _FILE alleen kolom C.

2.bij een parameter eindigend op _FIELD alleen kolom C.

3.bij een parameter eindigend op _LIST kolom C t/m maximaal kolom V.
 

Voorbeeld 1:

Vraag 2.1.4.2. Aantal DV's met kwalificatie BFI

 

A

B

C

D

E

2.1.4.2

BFI_FILE

125



2.1.4.2

BFI_FIELD

19



2.1.4.2

BFI_CODE_LIST

1



 

Met behulp van de _FILE-parameter  wordt het Relatiebeheerbestand aangegeven, in dit geval 125 = Administratief.
De _FIELD-parameter verwijst naar het te gebruiken veld in dit bestand: in dit geval 19 = BFI YN.

De _LIST-parameter geeft de waarde(n) van het veld waaraan voldaan moet worden om de vraag te kunnen beantwoorden, in dit voorbeeld alleen de waarde 1.

 

Voorbeeld 2:

Vraag 3.1.1. diensten verleend door het trustkantoor: bestuurder/vennoot

 

A

B

C

D

E

F

G

3.1.1

MAN_SERVICES_CODE_LIST

MAN

DIR




 

Voor deze vraag zijn geen _FILE en _FIELD parameter beschikbaar.

De vraag wordt altijd beantwoord op basis van het bestandsveld F117-7 (= veld Services in bestand Services en vergoedingen).

Met behulp van de _LIST-parameter kunnen de waardes van dit veld worden aangegeven waaraan moet worden voldaan om de vraag te kunnen beantwoorden, in dit voorbeeld MAN en DIR.

 

ISI gegevens in Mill7 database

Het ISI-formulier wordt gevuld met gegevens uit Firma, Personen en Relatie beheer.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de functie ISI-formulier moeten de volgende velden in Mill7 gevuld zijn.
De genoemde bestanden en velden komen overeen met de standaard opgenomen bestanden en velden in het parameterbestand.

 

Mill7 database Bestand-Veld

Firma

Zoeknaam

 

Personen

Zoeknaam

Functie

Tel mobiel

Tel. werk direct

E-mail

Land

Nationaliteit

2e nationaliteit

 

Relatiebeheerbestanden en -velden

F110-5 (Directie-BestuurderNL)

F110-7 (Directie-Functie)

F110-10 (Directie-Ingangsdatum)

F110-11 (Directie-Uitgetreden)

F110-16 (Directie-Bevoegdheden)

 

F111-15 (Algemeen-Status)

F111-22 (Algemeen-Risico)

F111-24 (Algemeen-Vorm)

F111-36 (Algemeen-service company)

F111-42 (Algemeen-Statutaire zetel)

 

F113-6 (Bankbevoegdheden-persoon/firma)

 

F114-8 (Adviseurs-PersoonNL)

 

F115-8 (Overige relaties-Persoon)

 

F116-7 (Medewerkers intern-PersoonNL)

 

F117-7 (Service en vergoedingen-Service)

 

F121-5 (Aandelen-Firma/pers)

F121-19 (Aandelen-Eigendom)

 

F124-6 (Activiteiten-Soort)

F124-8 (Activiteiten-Land)

F124-16 (Main)

F124-17 (Group)

 

F125-19 (Administratief-BFI)

 

F131-6 (Leningen-Soort)

 

F132-8 (Marktinformatie-Persoon)

 

F136-8 (UBOS-Persoon)

F136-10 (UBOS-UBO)

F136-27 (UBOS-Startdatum)

F136-28 (UBOS-(Einddatum)

 

F144-8 (Compliance documenten-Soort)

F144-10 (Compliance documenten-Ontvangen)

F144-12 (Compliance documenten-Firma-persoon)