IRAP-formulier DNB

<< Klikken om de inhoudsopgave te openen >>

Navigatie:  Rapporten >

IRAP-formulier DNB

Trustkantoren moeten jaarlijks het IRAP formulier (voorheen het ISI formulier) aanleveren aan de DNB.

Het IRAP-formulier kan deels automatisch worden gevuld vanuit Mill7.

 

In Mill7 wordt alleen het laatste jaar formulier ondersteund.

Sinds mei 2022 is dat het IRAP formulier 2022 met peildatum 31-12-2021.

 

De IRAP functionaliteit kan worden opgestart vanuit het maatwerk menu.
Neem hiervoor in het maatwerkmenu de volgende regel op: IRAP-formulier, maatwerk.exe /ISIFORM.
In de regel is de tekst voor de komma naar eigen keuze. De tekst na de komma moet exact zijn zoals hier omschreven.

 

Heeft u vragen over de functie of wilt u ondersteuning bij het inrichten van de database neem dan contact op met onze helpdesk.

 

In dit hoofdstuk komen de volgende onderwerpen aan de orde

1.Nieuw in IRAP 2022

2.Algemene toelichting vullen IRAP formulier

3.Start scherm

4.Parameterbestand

5.Inrichten Mill7 database

6.IRAP formulier uitleg per vraag

 

Nieuw in IRAP 2022

1.Start scherm

a.Op het startscherm kunnen aparte boekjaren worden aangegeven voor het invullen van vragen met betrekking tot de actuele situatie en voor vragen met betrekking tot de situatie op de peildatum.

b.Het trustkantoor waarvoor het formulier wordt ingevuld kan worden gekozen uit een door de DNB aangeleverde tabel, maar kan ook handmatig worden ingevuld.

2.Nieuwe vragen:

a.1.1.1.4
Deze vraag wordt niet ondersteund en moet handmatig worden ingevuld.

b.3.2.3
Deze vraag wordt automatisch gevuld op dezelfde wijze als vraag 3.2.2.

3.Gewijzigde vragen

a.2.1.4.4, 2.1.4.5 en 2.1.8 UBOs en PEP's
Voor het bepalen van de nationaliteit wordt gebruik gemaakt van de twee nationaliteitvelden bij Persoon.

b.1.2.2.x en 1.3.1.x
Bij het ophalen van de Naam en Landcode wordt rekening gehouden met de encrypted informatie bij Persoon.

c.2.1.5.1
Deze vraag wordt beantwoord met behulp van parameters.

 

Algemene toelichting vullen IRAP-formulier

Het formulier wordt gevuld vanuit de Mill7-relatiedatabase: Firmas, Personen en Relatiebeheer in de Hoofdadministratie.

 

In deze documentatie worden de gegevens in relatiebeheerbestanden aangeduid met een bestandsnummer en een veld nummer.
Met bijvoorbeeld  F111-36 wordt bedoeld veld 36 in bestand 111.
Het standaard rapport Basisgegevens > Relatiebeheer rubrieken geeft een overzicht van alle bestanden en velden die beschikbaar zijn.

Welke bestanden en velden op de schermen gebruikt worden kan naar eigen voorkeur worden ingesteld met behulp van de beheermenufuncties Relatiebeheerinstellingen bestanden en rubrieken.

 

De volgende vragen worden (nog) niet ondersteund. Deze vragen moeten handmatig worden ingevuld.

1.1.1.4

1.4.1 t/m 1.4.2

1.5.1 t/m 1.5.8

1.6.1 t/m 1.6.3

2.1.5.3, 2.1.5.7, 2.1.5.8.a, 2.1.5.10 en 2.1.5.11

2.1.6.2 t/m 2.1.6.4

2.1.7.31 en 2.1.7.32

3.2.1

Deel 4

Deel 5

 

De functie vult het IRAP-formulier met de gegevens uit de Mill7-database en opent het gevulde formulier als een tijdelijk bestand in Excel.
Het excel bestand kan handmatig worden aangevuld en opgeslagen. Bewaar een ingevuld IRAP formulier dat later nogmaals gevuld moet worden niet in de Mill7\Reports folder.

Een opgeslagen bestand kan op het startscherm als te gebruiken formulier worden geselecteerd bij IRAP form.

De velden in het formulier worden alleen gevuld of overschreven als de betreffende vraag wordt ondersteund.
Hierdoor is het mogelijk om het formulier in etappes te vullen.

 

Voor elke vraag wordt het antwoord bepaald op basis van selectiecriteria.
Voor sommige vragen geldt dat de selectiecriteria naar eigen wens kunnen worden aangepast.
Dit kan dan met behulp van het parameterbestand.

 

Algemene criteria

1.Voor de Service company op het start scherm geldt dat

a.deze als service company aanwezig moet zijn in Firmas met Soort = SRV

b.de optie 'Relatiebeheer' op het scherm Firmas aan moet staan

c.het bestand F111 gevuld moet zijn.

2.Een doelvennootschap wordt alleen meegenomen bij het beantwoorden van de vragen als

a.de optie 'Relatiebeheer' op het scherm Firmas aan staat

b.het bestand F111-Algemeen aanwezig is

c.het veld F111-36 overeenkomt met de op het start scherm geselecteerde service company

d.de status actief in veld F111-15 valt in de range ingesteld bij Instellingen> Facturering> Overig.

3.Landencodes moeten ingevoerd zijn volgens de twee letterige ISO-3166-1-code.

 

Start scherm IRAP-formulier

 

Huidig boekjaar

Kies hier het boekjaar van waaruit de vragen met betrekking tot de actuele situatie beantwoord moeten worden.

 

Afgelopen boekjaar

Kies hier het boekjaar van waaruit de vragen met betrekking tot de situatie op de peildatum beantwoord moeten worden.
 

Contactpersoon

Dit is de contactpersoon voor de DNB.
Van deze persoon worden naam, functie, telefoonnummers en e-mailadres in het formulier geplaatst, zoals ingegeven in Mill7 in onderhoud personen.

 

Service company

Selecteer hier de service company waarvoor het formulier wordt opgesteld.
 

Trustkantoor

Wanneer de firma naam van de service company voorkomt in de tabel van de DNB zal deze automatisch worden overgenomen in dit veld.
Het veld kan ook handmatig worden ingevuld door een waarde te kiezen uit de tabel.
Komt de juiste naam niet voor in de tabel dan kan het veld handmatig in het formulier worden gevuld bij vraag 1.1.1.1.

 

IRAP form

Selecteer het Excel-bestand dat als basis dient voor het invullen van de gegevens.

Dit kan zijn

het door Mill7 meegeleverde IRAP-formulier zijn: IRAP_form_2022.xlsx in de Mill7-folder Reports.

het formulier dat van de website van de DNB is opgehaald

een eerder opgeslagen IRAP-formulier waarin al handmatige aanvullingen zijn opgeslagen.

 

<Start>

Hiermee wordt het formulier gevuld met gegevens uit de database en getoond in een Excel-bestand.

 

<Aanpassen parameterbestand>

Met deze knop kan het parameterbestand worden geopend en aangepast.
Wanneer een parameterbestand gevonden wordt in de Mill7\reports\custom folder zal dat bestand worden geopend.
Anders wordt het standaard bestand uit de Mill7\reports folder geopend.

 

Parameterbestand

Voor een aantal vragen is het mogelijk om zelf aan te geven welke gegevens uit de Mill7-database moeten worden gebruikt.

Dit wordt vastgelegd in het parameterbestand.

Dit bestand, IRAP_form_parameters_2022.xls, wordt standaard meegeleverd in de Mill7 folder Reports.

Via de knop <Aanpassen parameterbestand> op het startscherm kunnen de parameters worden aangepast.
 
Na het aanpassen van de parameters kan het bestand worden opgeslagen om gebruikt te worden in plaats van het standaard bestand. Een aangepast parameterbestand moet onder dezelfde naam, IRAP_form_parameters_2022.xls, worden opgeslagen in de Mill7 Reports\Custom folder.

LET OP: In het parameterbestand mogen geen regels of kolommen worden toegevoegd of verwijderd.

 

Er zijn 3 soorten parameters, herkenbaar aan de naam:

1.Eindigend op _FILE
Bij deze parameter kan in kolom C een Relatiebeheer bestand worden aangegeven.

2.Eindigend op _FIELD
Bij deze parameter kan in kolom C een Relatiebeheerveld worden aangegeven.
Dit moet dan een bestaand veld zijn dat voorkomt in het standaard bestand dat gebruikt wordt bij de vraag.
Indien er een voor dezelfde vraag een _FILE parameter aanwezig is moet het een bestaand veld zijn in het daar aangegeven bestand.

3.Eindigend op _LIST
In dit geval kan in de kolommen C en verder een tabelcode worden ingevoerd.
Deze code(s) moet voorkomen in de tabel die hoort bij het bestandsveld van de betreffende vraag.

 
Indeling parameterbestand

Kolom A

Hierin staat het nummer van de vraag op het IRAP-formulier waar de parameter betrekking op heeft.

Deze kolom mag niet worden gewijzigd.

 

Kolom B

De parameter naam.

Deze kolom mag niet worden gewijzigd.

 

Kolom C en verder
Deze zijn gevuld afhankelijk van de soort parameter in kolom B.

Dit zijn de enige kolommen waarin wijzigingen mogen worden ingevoerd.

1.bij een parameter eindigend op _FILE alleen kolom C.

2.bij een parameter eindigend op _FIELD alleen kolom C.

3.bij een parameter eindigend op _LIST kolom C t/m maximaal kolom V.
 

Voorbeeld 1:

Vraag 2.1.4.2. Aantal DV's met kwalificatie BFI

 

A

B

C

D

E

F

G

2.1.5.2

BFI_FILE

125





2.1.5.2

BFI_FIELD

19





2.1.5.2

BFI_CODE_LIST

1





 

Op basis van de settings in het parameter bestand worden alleen doelvennootschappen geteld die in veld 19 van relatiebeheer bestand f125 de waarde '1' hebben.

 

Voorbeeld 2:

Vraag 3.1.1. diensten verleend door het trustkantoor: bestuurder/vennoot

 

A

B

C

D

E

F

G

3.1.1

MAN_SERVICES_CODE_LIST

MAN

DIR




 

Voor deze vraag zijn geen _FILE en _FIELD parameter beschikbaar.

De vraag wordt altijd beantwoord op basis van het bestandsveld F117-7 (= veld Services in bestand Services en vergoedingen).

Op basis van de _LIST parameter worden alleen doelvennootschappen meegenomen met de waarde MAN of DIR in veld 7 van bestand F117.

 

Inrichten Mill7 database

De genoemde bestanden en velden komen overeen met de standaard gebuikte bestanden/velden en met de bestanden/velden opgenomen in het parameterbestand.
 

TIP: Gebruik het standaard rapport Basisgegevens > Relatiebeheer rubrieken om te zien wat de werkelijke bestand en veld namen zijn.
Een veld wordt nog niet gebruikt als er geen waarde staat in een van de kolommen Tabpagina, Kolom of Regel.

 

rapportRM

 

 

Firma

Zoeknaam

 

Personen

Zoeknaam

Functie

Tel mobiel

Tel. werk direct

E-mail

Land

Nationaliteit

2e nationaliteit

 

Relatiebeheerbestanden en -velden

F110-5 (Directie-BestuurderNL)

F110-7 (Directie-Functie)

F110-10 (Directie-Ingangsdatum)

F110-11 (Directie-Uitgetreden)

F110-16 (Directie-Bevoegdheden)

 

F111-15 (Algemeen-Status)

F111-22 (Algemeen-Risico)

F111-24 (Algemeen-Vorm)

F111-36 (Algemeen-service company)

F111-42 (Algemeen-Statutaire zetel)
F111-48 (Algemeen-Code1)

 

F113-6 (Bankbevoegdheden-persoon/firma)

F113-7 (Bankbevoegdheden-Ingangsdatum)

F113-13  (Bankbevoegdheden-Eind datum)

 

F114-8 (Adviseurs-PersoonNL)

F114-9 (Adviseurs-Datum in dienst)

F114-10 (Adviseurs-Datum uit dienst)

 

F115-8 (Overige relaties-Persoon)
F115-11 (Overige relaties-Startdatum)

F115-12 (Overige relaties-Einddatum)

 

F116-7 (Medewerkers intern-PersoonNL)

 

F117-7 (Service en vergoedingen-Service)

 

F121-5 (Aandelen-Firma/pers)

F121-9 (Aandelen-Afgetreden)

F121-19 (Aandelen-Eigendom)

F124-34 (Aandelen-Sinds)

 

F124-6 (Activiteiten-Soort)

F124-8 (Activiteiten-Land)

F124-16 (Main)

F124-17 (Group)

 

F125-19 (Administratief-BFI)

 

F131-6 (Leningen-Soort)

 

F132-8 (Marktinformatie-Persoon)

 

F136-8 (UBOS-Persoon)

F136-10 (UBOS-UBO)

F136-27 (UBOS-Startdatum)

F136-28 (UBOS-(Einddatum)

 

F144-8 (Compliance documenten-Soort)

F144-10 (Compliance documenten-Ontvangen)

F144-12 (Compliance documenten-Firma-persoon)